|
Laptele matern mai cariogen ca laptele de vacă |
|
|
Într-un studiu comparativ realizat recent privind cariogenitatea diferitelor fluide administrate sugarilor şi copiilor mici – cola, băuturi cu sucroză, miere, lapte matern şi de vacă, apă – cercetătorii au constatat că băuturile cu un conţinut ridicat de sucroză, cola şi mierea au fost de departe cele mai nocive asupra dinţilor tineri.
Totodată, laptele matern a cauzat mai multe leziuni carioase decât laptele provenit de la vaci. Studiul avertizează părinţii să nu îşi hrănească micuţii cu lichidele dulci, administrate cu biberonul, sau să îndulcească apa şi laptele cu miere sau zahăr. Totuşi, ei nu îi încurajează să renunţe la alăptarea la sân. Ci dimpotrivă, după fiecare alimentaţie să efectueze igiena bucală a sugarilor, îndeosebi la eruperea primilor dinţişori. În familiile unde caria prezintă incidenţă mare, este recomandat ca alăptarea pe timpul nopţii să se facă o singură dată în perioada erupţiei dentare. Cercetătorii au asociat fiecărui lichid un anumit scor de cariogenicitate, bazată pe numărul şi severitatea leziunilor carioase induse la dinţii şobolanilor pe parcursul a 14 zile. Rezultatele: sucroza: 1; cola: 1,16; mierea 0,88; laptele matern uman: 0,29; laptele de vacă: 0,01. Datele confirmă informaţiile publicate în cadrul studiilor anterioare ce arătau cariogenicitatea relativ scăzută a laptelui de vacă şi faptul că laptele matern nu este mai nociv în privinţa dinţilor decât preparatele speciale pentru sugari şi copii mici. Cercetătorii presupun că diferenţa cariogenicităţii dintre laptele de vacă şi cel matern constă în conţinutul bogat în minerale al acestuia din urmă. Universitatea Centrului Medical Rochester a publicat rezultatele studiului în ediţia din octombrie a jurnalulului de pediatrie.
Acest articol a fost citit de 837 ori.
|