Meniu
Prima pagină
Actualități
+ Știri generale
+ Noutăți științifice
+ Produse noi
Arhivă știri
Info pult
Rezumate
Util în practică
Educație medicală
+ Rezidențiat
+ Evenimente
+ Publicații
+ Cursuri EMC
+ Examene
Legislație
Legislație în vigoare
Noutăți legislative
Linkuri utile
Accesibil utilizatorilor înregistrați
Căutare

Băuturile energizante mai nocive asupra dinților decât sucurile obișnuite Listare E-mail
ImagePotrivit unui nou studiu, lichidele cu care își potolesc setea sportivii, respectiv băuturile energizante, consumate regulat și timp îndelungat pot determina distrucții ireversibile la nivelul structurilor dentare.

Leziunile smalțului induse de componentele chimice ale băuturilor predispun la dezvoltarea unor procese carioase severe, conform unui studiu-raport, apărut în numărul din ianuarie-februarie 2006 al jurnalului General Dentistry, publicat de Academia de Stomatologie Generală.

Cercetarea a demonstrat faptul că distrucțiile amelare produse de lichidele destinate sportivilor, respectiv băuturile răcoritoare în afara celor de tipul cola, sunt de 3 până la 11 ori mai grave (ca frecvență și evoluție în timp), comparativ cu cele de tipul cola. Cele mai avansate leziuni carioase s-au înregistrat la dinții expuși băuturilor energizante și limonadelor îmbuteliate.

De asemenea, în numărul din iulie/august al aceluiași jurnal s-a publicat un articol similar, care susținea faptul că ceaiurile cu gheață și sucurile de tipul ne-cola pot fi mult mai agresive asupra smalțului, prin producția de acizi, decât băuturile răcoritoare de tip cola.
În cadrul studiului molari și premolari indemni extrași în prealabil au fost expuși contactului permanent cu diferite tipuri de băuturi: cele destinate pentru sportivi, energizante, apă de fitness, sucuri ne-cola, limonade, ice-tea și cola, pentru o perioadă de 14 zile, adică 336 de ore. Timpul acestei expuneri este comparabil cu un consum regulat de aproximativ 13 ani al acestor băuturi.

Cercetătorii au constatat că procese de demineralizare s-au înregistrat la toate tipurile de băuturi, fără nici o excepție. Gradul efectului de demineralizare sub acțiunea acestora s-a înregistrat astfel, în ordine descrescătoare: limonade, băuturi energizante, lichide sportive, apa de fitness, ice tea și cola. Majoritatea răcoritoarelor pe bază de cola conțin unul sau doi acizi, de obicei acid citric sau fosforic. În schimb, băuturile consumate în special de sportivi, au în compoziție și alți aditivi și acizi organici, care pot contribui la procesele de demineralizare.

Studiile au importanță deosebită în privința marilor consumatori de băuturi răcoritoare. Se impune informarea și educarea întregii populații în acest sens, să reducă frecvența, cantitatea și durata consumului acestor lichide ce pot dăuna sănătății bucale și nu numai.

Sursa: Medical News Today

Traducere: Blanka Petcu


Acest articol a fost citit de 1252 ori.

Comenteaza articolul
Nume:
Comentariu:

Cod:* Code


Fii primul care comenteaza articolul
 

Forum
Forumul Dentistul.net vă așteaptă cu opinii, sugestii și discuții de actualitate
Forum - cele mai noi
Newsletter
www.dentistul.net vă trimite înștiințare săptămânală prin e-mail cu toate noutățile apărute.

Înscrieți-vă aici!

Cartea de oaspeți
Vă invităm să semnați cartea de oaspeți dentistul.net
Înregistrare