Meniu
Prima pagină
Actualități
+ Știri generale
+ Noutăți științifice
+ Produse noi
Arhivă știri
Info pult
Rezumate
Util în practică
Educație medicală
+ Rezidențiat
+ Evenimente
+ Publicații
+ Cursuri EMC
+ Examene
Legislație
Legislație în vigoare
Noutăți legislative
Linkuri utile
Accesibil utilizatorilor înregistrați
Căutare

Xilitolul reduce riscul cariei Listare E-mail
ImageXilitolul influențează compoziția florei bacteriene orale, chiar și în doze reduse. Pe de altă parte, necesită o cantitate mai mare pentru a neutraliza acizii produși în cavitatea bucală, potrivit disertației ce sa fi susținută în 23 februarie 2007 de Dr. Pernilla Lif Holgerson la Universitatea din Umeå, Suedia.

Xilitolul reprezintă un alcool produs prin reducerea xilozei sau a zahărului din lemn. Xilitolul se regăsește în mod natural și în fructe, precum pere sau căpșuni. Este utilizat în dulciurile fără zahăr, alături de gumele de mestecat și tabletele îndulcitoare. Disertația amintită studiază efectele substanței asupra ecosistemului bucal și rolul său în prevenirea cariei dentare. În cadrul unor studii realizate pe copii și adolescenți s-au examinat probe de salivă prelevate de la aceștia. Pe lângă alte rezultate, s-a constatat că  un aport zilnic de 3,4 g xilitol este suficient pentru modificarea densității microorganismelor, însă acest lucru nu a diminuat producția acidului lactic în placa bacteriană. U alt studiu anterior arăta că consumul unei singure doze ridicate de xilitol a redus temporar nivelul acidității în placa bacteriană dintre dinți.

Într-o cercetare similară, ce cuprindea 128 de copii cu vârsta cuprinsă între 7-12 ani, subiecții au fost rugați să mestece gumă de trei ori pe zi, cu o cantitate zilnică totală de 6 grame xilitol. Cantitatea plăcii bacteriene și de acid lactic a scăzut în mod evident în perioada perioadei studiului. După patru săptămâni, proporția germenilor cariogeni s-a redus la o treime, însă la 6 luni după aceea nivelurile au revenit la valorile lor inițiale. În ciuda dozei relativ crescute de xilitol utilizată, nu s-au consemnat reacții adverse, mai ales în privința tulburărilor gastro-intestinale.

Studiile amintite oferă următoarele recomandări:
- este recomandat consumul zilnic de xilitol, ca supliment pentru pacienții cu risc carios crescut
- produsele cu xilitol ce stimulează secreția salivară ar trebui să fie alegerea primordială (guma de mestecat)
- este necesar un consum de aproximativ 6 g de xilitol pe zi pentru neutralizarea acidității și astfel pentru diminuarea riscului carios
- consumul zilnic de xilitol se face cu o frecvență de cel puțin 3 ori/ 24 h
- xilitolul să fie prezent în produsele respective în cea mai mare cantitate posibilă și să nu fie combinat cu alți agenți îndulcitori

Acest articol a fost citit de 1286 ori.

Comenteaza articolul
Nume:
Comentariu:

Cod:* Code


Fii primul care comenteaza articolul
 
Forum
Forumul Dentistul.net vă așteaptă cu opinii, sugestii și discuții de actualitate
Forum - cele mai noi
Newsletter
www.dentistul.net vă trimite înștiințare săptămânală prin e-mail cu toate noutățile apărute.

Înscrieți-vă aici!

Cartea de oaspeți
Vă invităm să semnați cartea de oaspeți dentistul.net
Înregistrare