Potrivit unui nou studiu publicat în revista Clinic Oral Investigations, contrar cunoștințelor de până acum, fluorul administrat sistemic poate avea efecte distrugătoare asupra dinților, iar capacitatea de protecție împotriva cariei pare să fie nesemnificativă.
Pizzo și colab. au realizat mai multe studii epidemiologice în perioada 2001-2006 și în baza datelor înregistrate la comunități care au beneficiat de suplimentarea dietei cu fluor și cele care nu au primit fluor, că această substanță nu este necesară în prevenirea cariei dentare. S-a constatat, de asemenea, creșterea incidenței de fluoroză dentară, de la 10-12%, cât era în urmă cu 50-60 de ani, până la cifra de 50-51% în momentul de față, în comunitățile fluorizate. Fluorizarea a debutat în 1945, când medicii dentiști au considerat că ingestia fluorurilor și încorporarea lor în smalțul dentar poate oferi protecție considerabilă împotriva leziunilor carioase. Totuși, studiile lui Pizzo relevă acum beneficii minime ale fluorului în acest sens. Din păcate, în unele regiuni, unde apa și alimentele conțin o cantitate mai mare de fluor, s-a constatat o incidență crescută a fluorozei, datorită administrării complementare a tabletelor sau a produselor suplimentate cu fluor, cantitatea zilnică de fluor ingerată depășind astfel 1 mg, pe alocuri chiar și 2 mg. În plus, utilizarea suplimentelor cu fluor în primii 6 ani de viață se asociază cu o creștere marcată a riscului la fluoroză. În vederea prevenirii fluorozei dentare, Asociația Dentară Americană recomandă evitarea combinației dintre produsele pentru sugari și copii mici, suplimentate cu fluor și apa potabilă fluorizată. Totodată, se mai subliniază următoarele: - beneficiile predominante ale fluorului provin din utilizarea sa topică și nu sistemică - fluoroza dentară are în momentul de față impact asupra unei treimi din copiii americani - majoritatea studiilor comparative indică diferențe nesemnificative în ceea ce privește rata cariei dentare la comunități fluorizate și nefluorizate - un studiu realizat la Universitatea Harvard sugerează o posibilă corelație între fluorizare și cancerul osos - silicofluorurile utilizate în vederea fluorizării sunt de fapt deșeuri industriale contaminate și nu au fost aprobate niciodată de FDA. Acest articol a fost citit de 1932 ori.
|